tisdag 11 januari 2011

Hemma. Men inte landat än.

Då är man hemma i Stefanstorp. Tuff resa bakom sig och uppkastade väskor känner man sig ganska mör. Återigen förvånas jag över hur väl Sally kan anpassa sig till den nya tiden. Pang på bara så är hon omställd 10 timmar. Lyllos. Globetrotter.

Resan. Var det jobbigt? Behöver flygplan klarering i A-luft? Mentalt så började vi säkert resan ett par dagar innan vi faktiskt åkte, men från hotellet till mitt lilla torp tog det ~29 timmar, varav 21 timmar i luften. Vi Har lärt oss ett och annat när man reser långt. Först så ger jag mig själv bakläxa att jag inte beställt "kidsmenu" på den mat vi fick på flyget. Sally åt vad hon tyckte om, men det hade säkert varit bättre med annat. Sen är det inte helt fel att åka i mitt gången (där man sitter tre) när man är två, eftersom man inte bheöver kliva över snarkande kärring/Fat Bastard eller gammal tant för att komma till gången och vidare till det nödvändiga.

Flygningen från Sydney till Singapore kändes lagom, 8 timmar är en ok tid att flyga. Man hinner kolla på ett par filmer, äta, sova och kanske läsa. Perfekt. 13 timmar är för mycket. Kanske inte för Sally som har massor med att göra hela tiden och sa när vi landa på Christchurch att hon inte hunnit med allt hon ville göra. Sorry kid, finns inte många längre flygningar om vi inte drar till månen...

När vi landat på Terminal 2 på Changi var det dags att gå till Terminal 3, med hjälp av "Skytrain" och rullband. Trots all teknisk hjälpmedel tog det nästan 20 minuter. Vi hade bara 1.15 på oss totalt och min största oro var att bagaget inte skulle hinna med. Men det var lugnt. Inget flygplan stog vid vår gate, så det blev en extra 50 minuter innan vår B777-200 kom. Tur att det var sista leggen på vår resa så vi inte missade anknytningar.

Att kliva på ett flyg för en 13 timmars flygning är bara att bita ihop och inte tänka på hur lång tid det är. Dessutom hade man 8 fräscha flygtimmar redan i benen. Usch nu när jag sitter i soffan och skriver detta känns det förfärlig lång tid och jobbigt, men då var det inte så farligt. Kanske berodde det på sällskapet?

Jag lyckade somna ganska tidigt på flighten mellan Changi-Köpenhamn. När jag vaknade till så kändes det som om jag hade sovit ~6 timmar, skönt. Men när jag tittade på klockan var det dryga 9 timmar kvar, jag hade bara sovit 3 timmar, och det skulle inte bli mycket mer. SUCK.

I morgon är jag förmodligen inte lika trött som nu...återkommer med mer blog imorrn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar